Regelmatig valt er – al dan niet geadresseerd – reclame in mijn bus of mailbox van bedrijven die aanbieden mijn woning te isoleren. Onlangs ontving ik weer zo’n isolatieaanbod per post.Ik vond het vreemd dat dit aanbod geadresseerd was, want ik heb me nergens voor aangemeld. Dit is volgens mij in strijd met de privacyregels. In de brief meende men al te kunnen aangeven hoeveel mijn besparing zou zijn, zonder mijn woning ook maar gezien te hebben.
Verderop in de brief stonden in kleine lettertjes de (technische) aannames, waarop dit bedrag was gebaseerd. Mensen zonder de juiste opleiding zijn niet in staat deze aannames te controleren. Verder stond er een quote van een medewerker van Milieu Centraal vermeld, vergezeld van hun logo. Dat gaf in elk geval de schijn van betrouwbaarheid.
Ik heb het bedrijf op internet opgezocht en de reviews nagelezen op de websites van o.a de Consumentenbond, Radar en Kassa. De belofte van professionaliteit op hun eigen website stond in schril contrast met de dramatische verhalen van hun vele ontevreden klanten. Na rondvragen bleken de buren van een kennis van me, een soortgelijke slechte ervaring met dit bedrijf te hebben. Dit gecertificeerde bedrijf werkt klaarblijkelijk met allerhande onderaannemers, waarvan het maar de vraag is of die ook gecertificeerd zijn. Daarmee is de certificering in feite waardeloos.
Slechte logistiek, rommelig werken en het afval niet volgens afspraak opruimen is tot daar aan toe, maar een slechte uitvoering, niet volledig volgens afspraak isoleren – of nog erger – verkeerde isolatie toepassen zijn uit den boze. Het laatste kan zelfs leiden tot allerhande problemen met vocht en schimmel. Eenmaal aangebrachte isolatie verwijderen (als dat nog kan), schade herstellen en vervolgens goede isolatie aanbrengen is een zeer kostbare zaak. Dit soort bedrijven zijn helaas – zo blijkt – naderhand niet genegen de door hen veroorzaakte problemen op te lossen.
Wie kun je wel vertrouwen?
Dat is een moeilijk te beantwoorden vraag. Ga in elk geval niet zomaar in zee met dit soort aanbieders, zeker niet alleen op basis van een flitsende folder of wervende mail.
Zoek reacties van klanten over aanbieders op. Stel vragen over zo’n bedrijf op daarvoor bestaande fora en vraag mensen in uw omgeving, die al werkzaamheden hebben laten uitvoeren naar hun ervaringen en het resultaat.
Zoek vooral een bedrijf dichtbij, dat is minder anoniem dan een kantoor ergens ver weg en het heeft een groter belang om haar klanten tevreden te stellen. Vanzelfsprekend wil ik niet alle isolatiebedrijven over één kam scheren, maar bij dit soort technische ingrepen is het advies “bezint eer gij begint” beslist van toepassing.
Peter Daanen